Nábytok a Bývanie 2020 – ZRUŠENÉ

Aktuality

1200x250 NaB 2020

Sprievodca NaB 2020

Veľtrh Nábytok a Bývanie 2020

 „30 rokov nábytkového dizajnu“

alebo

„Ako sme prešli od univerzálneho k individuálnemu“

Národné výstavisko Agrokomplex v Nitre prináša návštevníkom výstavy Nábytok a Bývanie už 30 rokov novinky z oblasti nábytkového dizajnu, bytových doplnkov a zariadení pre dom i záhradu. Nebude tomu inak ani v roku 2020, kedy výstavisko opäť ožije na šesť dní, od 10. do 15. marca, tradičnou prehliadkou súčasného bývania a novinkami pre nasledujúcu sezónu.

Témou roku 2020 je rozmanitosť. Pomocou nábytku a bytových doplnkov si ľudia môžu pretvoriť svoj dom či byt podľa individuálnych predstáv. Univerzálne zostavy, bohato vybavené nábytkové celky a bytové steny sú nenávratne preč. Dnes má každý možnosť vytvoriť si autentické prostredie šité na mieru celej rodine a jej meniacim sa potrebám. A nové výrobné technológie tento proces individualizácie umožňujú. Narástol tiež dopyt po nábytku prírodného pôvodu, z ekologických či plne recyklovateľných materiálov.

Premeny životného štýlu a životných priorít sa odzrkadľujú v premenách nábytku, vybavenia domácnosti, využitia výpočtovej techniky k riadeniu chodu domácností a stráženiu obydlí, v novej audiovizuálnej technike a v prepojení interiéru s exteriérom.

NaB5 (9) NaB 2018 (43)

Súčasťou  30. ročníka medzinárodného veľtrhu Nábytok a Bývanie bude i 23. ročník výstavy Fórum dizajnu, ktoré ponúka prehliadku aktuálneho dizajnu z dielní slovenských profesionálnych dizajnérov, doplnenú ateliérovou tvorbou študentov dizajnu. Filozofia Fóra dizajnu sa nemení, zámerom je podnecovať dizajnérov k tvorbe, vytvárať možnosti spolupráce dizajnérov a výrobcov, umožniť kontakt študentov a nádejných profesionálov s výrobnou sférou. Pre jubilejný 30. ročník veľtrhu pripravuje Slovenské centrum dizajnu odbornú konferenciu, ktorá sa bude venovať témam kontinuity, inovácie, tradície a ich konkrétnych podôb v oblasti dizajnérskej tvorby.

NaB 2018 (12) NaB5 (6)

Veľtrh Nábytok a Bývanie doplní aj 5. ročník výstavy Moderné drevodomy. Samostatný pavilón vytvorí Zväz spracovateľov dreva SR pre prezentáciu svojich členských spoločností. Počas výstavy Nábytok a Bývanie sa uskutočnia dve odborné konferencie zamerané na tému „Digitalizácia vo výrobe nábytku“ a „Premeny bývania v nadväznosti na vek človeka“.

Veľtrh Nábytok a Bývanie môže do vášho domova vniesť svieži vietor. Má k tomu všetky predpoklady – úctyhodnú výstavnú plochu 24 tisíc m2, viac ako 400 vystavovateľov, množstvo odborníkov a bytových poradcov, ktorí vám pomôžu nájsť ideálne riešenie pre váš byt či dom. V roku 2019 navštívilo veľtrh až 78 522 návštevníkov.

Odborná i široká verejnosť sa už teraz môže tešiť na veľkolepú ponuku najúspešnejších firiem z domova aj zo zahraničia. Veľtrh Nábytok a Bývanie 2020 je podujatie, ktoré sa rozhodne oplatí vidieť. Nekonečné kilometre cestovania do showroomov jednotlivých výrobcov nahradí jedna cesta na veľtrh, kde budú všetci výrobcovia a dodávatelia nábytku na jednom mieste. Pohodlie nákupu cez internet má určite svoje výhody, no z fotografie či videa nie je možné zistiť nakoľko je sedačka pohodlná, kuchynská zostava skutočne ergonomická a pod. Vyskúšať si výrobok a priamo konzultovať jeho výhody s predajcom je nenahraditeľné, obzvlášť ak je predajcov niekoľko stoviek pod jednou strechou. Navyše, všetky zakúpené vstupenky na veľtrh Nábytok a Bývanie 2020 budú zlosovateľné. Ceny do tomboly venujú členské spoločnosti Zväzu spracovateľov dreva Slovenskej republiky.

NaB5 (3)

Veľtrh Nábytok a Bývanie ponúka i zaujímavý sprievodný program v podobe preventívneho projektu „Ako si ochrániť bývanie“. Jedinečný poučný zážitok zaručujú akčné zásahy polície, hasičov, ochrana objektov policajného zboru, pyrotechnik, policajná kynológia a hipológia. Celkovú atmosféru zachovajú v poučnom duchu aj odborníci z občianskeho združenia Bývajme bezpečne a preventisti z radov polície a hasičského zboru.

NaB 2018 (46) NaB 2018 (5)

Nenechajte si ujsť 30. ročník najväčšej prehliadky nábytku a bývania v stredoeurópskom regióne! Veľtrh Nábytok a Bývanie môžete navštíviť od 10. do 15. marca 2020 na výstavisku Agrokomplex v Nitre.

CENY TOMBOLA

mapka


Fotogaléria

Panorama 2

Videogaléria






Odborný sprievodný program

Počas výstavy Nábytok a Bývanie sa uskutočnia dve odborné konferencie zamerané na tému „Digitalizácia vo výrobe nábytku“ a „Premeny bývania v nadväznosti na vek človeka“.

Utorok 10. marca 2020

Miesto konania: Centrum pavilónu M3

Premeny bývania v nadväznosti na vek človeka

10.45 – 11.00 Prezentácia, úvod
hosť veľtrhu MgA. Petr Novague, Brno, ČR
11.00 – 11.25 “Poznatky z európskych nábytkárskych výstav a veľtrhov”
Doc. Ing. arch. Ludvika Kanická, CSc., Mendelova univerzita, Lesnická a dřevařská fakulta, Ústav nábytku, designu a bydlení, Brno, ČR
11.30 – 11.55 “Rastúci detský nábytok”
Doc. Ing. arch. Hynek Maňák, PhD., Mendelova univerzita, Lesnická a dřevařská fakulta, Ústav nábytku, designu a bydlení, Brno, ČR
12.00 – 12.25 “Zvyšovanie ľudského veku a premeny bývania”
Ing. Helena Prokopová, predsedníčka Sektorovej rady pre drevospracujúci a papierenský priemysel, Brno, ČR
12.30 – 13.00 “Z nuly na 20 rokov s matracmi Tropico”
Petr Vašíček, generálny riaditeľ Hilding Anders Česká republika a.s. divízia TROPICO Plus

Prihlásenie k účasti

Záväzná prihláška zaslaná na adresu:

GREGOR a spol., s.r.o.

Miletičova č.1, 821 08 Bratislava

+42 1 903 456 856

e-mail: gregor_s@gregoraspol.sk

Kontaktná osoba: Ing. Stanislav Gregor

Uzávierka prihlášok: 9. 3. 2020


Štvrtok 12. marca 2020

Miesto konania: Centrum pavilónu M3

Digitalizácia vo výrobe nábytku

9.30 – 9.55 Prezentácia, úvod
10.00 – 10.25 “Globálna budúcnosť ľudstva a dizajn”
Doc. akad. soch. René Baďura, Technická univerzita vo Zvolene, Drevárska fakulta – Katedra Dizajnu nábytku a drevárskych výrobkov
10.30 – 10.55 “Industry 4.0 v procese navrhovania a dizajnu nábytku”
Ing. Roman Nôta, PhD., Mgr. art. Jakub Forgáč, Technická univerzita vo Zvolene, Drevárska fakulta – Katedra Dizajnu nábytku a drevárskych výrobkov
11.00 – 11.30 “Digitálna (virtuálna) obnova interiéru”
Ing. Dušan Kočlík, ArtD., Mgr.Art.Adam Tóth, Fakulta architektúry STU Bratislava, Ústav Interiéru a výstavníctva
Organizačný garant agrokomplex NÁRODNÉ VÝSTAVISKO, š.p.
Odborný garant GREGOR a spol., s.r.o.

Prihlásenie k účasti

Záväzná prihláška zaslaná na adresu:

GREGOR a spol., s.r.o.

Miletičova č.1, 821 08 Bratislava

+42 1 903 456 856

e-mail: gregor_s@gregoraspol.sk

Kontaktná osoba: Ing. Stanislav Gregor

Uzávierka prihlášok: 10. 3. 2020


Zahraničný hosť veľtrhu Nábytok a Bývanie 2020

MgA. Petr Novague

Petr Novague

„Nechcem navrhovať drahé veci. Skôr produkty, ktorých sa predá veľa“

Petr Novague (dizajnér)

Petr Novague je svetovo úspešný dizajnér ocenený viacerými prestížnymi cenami. Je nositeľom deviatich ocenení Red Dot Awards a štyroch ocenení German Design Awards. Najviac ho zaujímajú projekty, ktorých výsledkom je cenovo dostupný produkt. Zvolil si cestu industriálneho dizajnu, ktorého podstatou je orientácia na sériu. Pri svojej práci zohľadňuje i ekologické aspekty výroby, ktorá však s filozofiou „čo kus, to originál“ veľmi nejde dohromady. Z jeho dizajnérskeho štúdia Novague pochádza mnoho návrhov produktov, od nábytku cez bicykle, spotrebnú elektroniku až po koncepty automobilov. V súčasnosti pracuje na návrhu zariadenia na meranie rádioaktivity v raketoplánoch, ale tiež dizajnu kancelárskych stolov novej nábytkárskej značky.

PR novague

→ ČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK…



Doc. akad. soch. René Baďura

Člen odbornej komisie veľtrhu

Nábytok a Bývanie 2020

Pôsobí na Technickej univerzite vo Zvolene na Katedre dizajnu nábytku a interiéru.

Baďura

Dizajn – nábytok – Čína

alebo

Správa z spoza rohu zemegule

Od septembra do decembra roku 2019 mám možnosť spoznávať reálie procesu vzdelávania nábytkového dizajnu, stavu priemyslu a základných siločiar pôsobiacich v segmente zariaďovacích prvkov.

Čína je obrovský trh. Jeho veľkosť je násobná aj voči veľkosti trhu Európskej únie, ďalším významným faktorom je nasýtenosť, či skôr nenasýtenosť trhu a snaha vlastniť alebo bývať v interiéri resp. byť obklopený novým nábytkom je veľká. Komunikácia so zákazníkom a jeho oslovenie fungujú veľmi podobne ako u nás, akurát je tento priestor výrazne rozšírený aj do oblastí mobilnej komunikácie a s tým naviazaných sociálnych sietí (Wechat). Ďalším výrazným momentom je aj developerská činnosť, kedy vznikajú obrovské obytné budovy, celky, či celé štvrte. V Číne existujú silné architektonické štúdiá a kancelárie, ktoré už pôsobia globálne a ich práce z tejto oblasti majú svetovú úroveň ako napr. MAD Architects (www.i-mad.com). No v mestách ako Šanghaj, Šen-Zen, Shuzou a samozrejme aj Peking, nájdete veľa veľmi zaujímavých príkladov modernej výstavby. Zaujímavosťou je však koexistencia týchto často extrémnych stavieb a pôvodného stavu štruktúr starých čínskych miest zastúpených v „hutong“ kde v týchto štvrtiach sú základom uzavreté prízemné átriové domčeky, ktoré spájajú bývania buď viacerých rodín, alebo generácií. Tieto pôvodné štruktúry sa dajú nájsť skoro v pôvodnom stave vedľa mondénnych a pompéznych bulvárov naplnených obchodnými centrami západného strihu. Pre mňa bola zaujímavá táto interakcia na južnej strane námestia Tiananmen, čo je známe námestie nebeského pokoja. Tu sa nachádza prvá v Číne otvorená (1988) prevádzka siete fastfoodov McDonald’s, takže od Maovho mauzólea, Zakázaného mesta je to skoro na dohľad. Hneď za týmto symbolom západnej kultúry sa nachádza teda štvrť, ktorá nie vždy má lesk (i vôňu), ktorú by ste na takúto lokáciu očakávali. Ale to je ten zvláštny pomer situácií v tejto krajine.

CIFF Sanghaj

VÝSTAVY

Tak ako je veľká krajina, také sú i výstavy. Na začiatku septembra prebiehali v Šanghaji tri silné výstavy so zameraním na nábytok, dizajn nábytku a priemyselnú výrobu nábytku. Videl som teda výstavu Expo, Maison a CIFF. Koncom septembra bola aj výberová reinštalácia výstavy z aprílovej výstavy nábytku z Milána, túto som navštíviť nestihol.

26. ročník výstavy Furniture 2019 (www.furniture-china.cn) sa nachádzal na otvorenom výstavisku, ktoré koncepciou pripomína x-násobne zväčšené výstavisko v Nitre. Rozdiel je v množstve a veľkosti vlastne čohokoľvek – neuchopiteľné množstvo ľudí, veľkosti pavilónov, výšky stropov a počty vystavovateľov. Tak ako aj po minulé roky je zakázané fotiť kdekoľvek a čokoľvek. Avšak väčšina vystavujúcich sa buď hanbila alebo okamžite a promptne nehovorila po anglicky, tak sa ten čas, kým prišlo na vyrozumenie „Don´t photo!“ dalo uchmatnúť pár záberov. Výstava Expo sa prezentuje ako medzinárodná, no prevažovali v nej čínske firmy, firmy z Ázie (Indie a krajín juhovýchodnej Ázie), Austrálie ale aj Turecka. „Známe“ európske firmy boli vlastne väčšinou obchodné firmy. Pre väčšinu z nás sa pojem „čínsky výrobok“ spája s nejakým lacným brakom. Tu som si opäť uvedomil zradnosť tohto klišé, výrazné a prevažné množstvo firiem z Číny ponúka originálny, jedinečný dizajn, ktorý (zatiaľ) nemajú záujem exportovať ale skôr uplatniť na domácom trhu. Dizajn je presne ten, ktorý my definujeme pod pojmom „globálny“ so štipkou ázijskej estetiky, nami vnímanej disproporcie. Je veľká snaha amerikanizovať formy v oblasti „rustikálneho“ nábytku. Táto snaha a záujem trhu sú nepochopiteľné aj pre miestnych. Nemá žiadnu tradíciu ani ukotvenie k architektúre, či historickej skúsenosti (ale podobné smerovanie nájdeme aj v Rusku). Silným momentom je aj tradičný čínsky nábytok a jeho klony, resp. moderné interpretácie. Pre objektívnosť treba povedať, že vo veľkorozmerných stanových halách sa nachádzali nám už známejší výrobcovia „čínskeho“ tovaru. Tieto stany boli označené ako „Export only“, boli to firmy nielen z Číny, ale aj juhovýchodnej Ázie a ponúkali lacné nábytkové prvky a zostavy za nízke ceny, ktoré môžu očariť obchodníkov, no pre klientov a znalcov sú skôr problematické.

Maison Sanghaj

Ďalšou výstavou bola výstava Maison (ms.jjgle.com), ktorá aj používala logo a bola zastrešená organizátorom z Paríža a je „sub-výstavou“ Furniture. Výstava nebola rozsahom (na čínske pomery) veľká. Obsahovala aj zaujímavú časť malých, začínajúcich firiem, start-upov, remeselníkov. Tu ma zaujali vystavujúci z Fínska, pre ktorých bola toto možnosť prezentovať dizajnérsku kanceláriu v Šanghaji. Okrem pobočiek v Číne a Fínsku, títo dvaja dizajnéri skúšajú uspieť aj v USA. Podľa ich vyjadrení je v Číne stále záujem o „európsky“ a hlavne „škandinávsky“ dizajn. Hoci, ako sme sa zhodli, schéma vnímania formy a interpretovania interiéru stojí na diametrálne odlišných klimatických a životných podmienkach.

Poslednou z trojice veľkých výstav bol 44. ročník CIFF (www.ciff.furniture), ktorá je svojou koncepciou asi najbližšie kolínskej výstave Interzoom. Je to komplex štyroch veľkých výstavných blokov podobný akoby zníženej a výrazne rozšírenej centrále BMW. Tu bol „dizajn“ iba okrajovou záležitosťou ku komponentom a materiálom. Rovnako ako aj predchádzajúce výstavy aj tu bol, pri včasnom objednaní cez internet, vstup zdarma. Na tejto výstave bolo zaujímavé vidieť čínsku „M3“, kde bolo množstvo zaujímavých, originálnych firiem z Číny. Tejto výstave som pripisoval najmenšiu dôležitosť pred jej návštevou a na záver ju považujem za veľmi dôležitú pre poznanie stavu nábytkového dizajnu. Ďalším faktorom bola aj síce neveľká, ale o to zaujímavejšia zóna podobná milánskemu Salone Satellite. Tu som mal možnosť sa zoznámiť a rozprávať s autorom tohtoročnej formy a schémy tejto výstavy.

Baďura Čína (1) Baďura Čína (2)

PRIEMYSEL

Možnosť navštíviť výrobcov a priamo výrobné priestory je mimoriadne zaujímavá. Tento rok som navštívil v malom (niekoľko miliónovom) „mestečku“ asi 1,5 h jazdy od Pekingu fy Ewann. Firma sa zaoberá primárne komplexným rekonštruovaním interiérov nemocníc, denných stacionárov a domovov dôchodcov. V Číne prevláda model 4-2-1 (4 starí rodičia, 2 rodičia a ich 1 dieťa), čo je vyjadrenie demografického vzťahu vyvolaného politikou jedného dieťaťa. Táto politika štátu vedie k nebývalému narastaniu počtu dôchodcov a starnutie populácie. Za posledných desať rokov sa z 10% zvýšil počet dôchodcov na 17% a bude prudko narastať. Problematika dizajnu nábytku pre tento „strieborný“ segment trhu začína byť mimoriadne lukratívnou. Silný vplyv má na čínske pomery blízkosť Japonska, kde táto problematika tiež výrazne zasahuje a zároveň je riešená na trhu výrobcami, výrobkami a dizajnérmi. Späť k firme, má celkom cca 500 zamestnancov, čo na miestne reálie je malá „firmička“, tri závody na jednotlivé typy výrob (drevovýroba, spracovanie kovov a výroba plastových komponentov), plus skupina zabezpečujúca stavebno-interiérovú realizáciu. Vo firme, ktorá je súkromná, majú podiel aj investori z Japonska. Firma má prezentačný pavilón v areáli jedného zo závodov. Veľkosťou zodpovedal tento showroom asi showroomu bývalej budovy IKEA pri stanici Nové Mesto. Spodná časť prezentovala nemocničné nábytkové vybavenie a horná simulovala plnohodnotný domov dôchodcov, vrátane kúpeľov, sociálnych zariadení, spoločenských miestností, miestností personálu, telocvične pre seniorov a množstva rôzne kategorizovaných izieb. Izby boli delené na tzv. jednotky, dvojky a viacposteľové, ďalej od nízkeho po VIP štandard, ale aj podľa diagnóz pre ležiacich, pre dementných a pod. K tomu všetkému prislúchal adekvátny interiér a mobiliár. Napr. izba pre sklerotickú obyvateľku mala presklené dvere aby mohla nájsť a spoznať svoju izbu. Skrine na šaty boli bez dvierok, opäť pre rýchlu identifikáciu priestoru. Izba pre ležiacich mala polohovateľné postele, ktoré sú hlavným predajným artiklom v rámci nábytkových prvkov. Tieto postele majú realizovanú zmenu podľa levelu od mechanického po diaľkové ovládače a smart riešenia. V izbe sú integrované miesta pre personál, príbuzných a dostupnú starostlivosť. Zaujímavým momentom bolo vysunutie stropného svietidla mimo os postele, kvôli komfortu ležiaceho. Pri návšteve som zisťoval aj kto je zodpovedný za dizajn, odpoveďou bolo, že hlavne získavajú dáta od japonských investorov, ale dizajn si riešia lokálne. Výroba realizuje aj OEM produkciu pre nemecký trh z oblasti nemocničného mobiliáru. Tento výrobca sa mal stať partnerom workshopu Design for elderly, ktorého som sa zúčastnil. Obsahom workshopu je práve problematika dizajnu nábytku a interiéru pre starších.

NaB Baďura (8) NaB Baďura (14)

DIZAJN

V Pekingu sa na prelome septembra a októbra konal Dizajn week, jeho lokácia bola tak ako aj inde na svete na rôznych bodoch. Keďže je Peking aglomerácia s viac ako 20 miliónmi obyvateľov toto podujatie je síce jedno, ale prebieha v jednotlivých štvrtiach mesta rôzne, v rôznych časoch. Niekde to bolo pod tým istým logom orientované skôr na danú štvrť a jej rozvoj, niekde to bola skôr klasická forma výstav, niekde boli zapojené galérie a obchody. Navštívil som teda zo širokej ponuky výstavu dizajnu, ktorá v sebe obsahovala primárne firmy z oblasti dizajnu (nábytok prevládal, ale boli tam aj svietidlá, elektronika, remeslá, developerské zámery až po automotive). Rozsahom táto malá sekcia bola na ploche asi 2-3 výstavísk v Nitre. Zaujímavou časťou boli transformácie tradičných remesiel do nového dizajnu, najviac som sa pristavil pri dizajnoch z oblasti autorského skla, odevu a nábytku na báze „oplechovania“. V sekcii nábytku som si vymenil skúsenosti okrem domácich napr. s dizajnérmi z Tajvanu, .

Záverom, chcem poďakovať TU vo Zvolene, že mi umožnila spoznať a získať nové impulzy, BFU v Pekingu za možnosť pôsobiť na tejto univerzite a za množstvo odporúčaní a miest, ktoré som mal navštíviť.


Mapa výstaviska